Rob Mellink – ‘May I…?’
New Dawn Paper, April 2014
Text: Björn Veldhuisen
Wanneer een mannelijke fotograaf een meisje uitnodigt om haar naakt te fotograferen op een willekeurige, dodgy hotelkamer, gaan al snel de alarmbellen rinkelen.
Waarom wil hij dat meisje naakt fotograferen. En waarom dan op een anonieme hotelkamer waar zij alleen zijn? Hij verlangt vast en zeker meer dan alleen maar fotograferen, zullen de meeste mensen denken.
Rob Mellink speelt met deze notie in zijn serie ‘May I…?’
In de foto’s is een blik van de modellen af te lezen die aangeeft dat zij niet zeker weten waarom ze in de hotelkamer zijn. Mellink vertel ze dat hij ze wil fotograferen, maar geeft geen verdere richtlijn aan waardoor de modellen zich niet kunnen inleven in een bepaalde rol. Dit heeft als gevolg dat zij zichzelf uiteindelijk letterlijk en figuurlijk blootgeven aan de camera, of juist hun emotionele schild hooghouden uit argwaan.
Mellink fotografeert geen bepaald moment. Zijn werk is een getuigenis van de spanning die ontstaat tussen model en fotograaf. Beide vragen zij zich af wat ze van elkaar kunnen verlangen en wat de intenties en gedachten van de ander zijn. Als kijker ben je via zijn foto’s getuige van elke ontmoeting tussen de fotograaf en zijn modellen en is een fractie te zien van de situatie in één van de hotelkamers.
Door gebruik te maken van een anonieme locatie zoals de kamer van een hotel zitten zowel model als fotograaf in een voor hen onbekende omgeving. De situatie wordt hierdoor uitgekleed tot enkel de spanning van een ontmoeting tussen twee voor elkaar vreemde personen.
Doordat het model naakt is en de fotograaf niet, ontstaat er uiteindelijk toch een soort ongelijkheid.
In de expressies van de modellen is te zien hoe sommigen zich richten op de camera en proberen sexy te poseren.
Ze geven uiteindelijk hun eigen betekenis aan wat van hen verlangd wordt.
Bij andere meisjes is te zien hoe zij terwijl ze naakt zijn, afwachtend blijven kijken wat de bedoeling is, zich afvragend waarom zij op dat moment voor de camera zitten.
Mellink’s foto’s zijn geen product van een erotische fotoshoot, maar zijn gemaakt op het moment dat beide partijen hard werken om de situatie en elkaar te duiden.
‘May I..?’ gaat dan ook niet over naakte meisjes, maar over de manier waarop een vreemde man en vrouw in een anonieme, private situatie verlangens en verwachtingen van elkaar hebben.
(Bjorn Veldhuisen, April 2014)